Walt Disney

You Can Dream, Create, Design and Build The Most Wonderful Place In The World.... But It Requires People To Make The Dream a Reality. [ Anda Boleh Mengimpi, Mencipta, Mereka Bentuk dan Membina Tempat Yang Menakjubkan di Dunia... Tetapi Ia Memerlukan Orang-orang Lain Untuk Menjadikan Impian Itu Suatu Kenyataan] - Walt Disney

Saturday 14 August 2010

SRI Gunong Darjah 2 Merah 1974

Gambar di atas Darjah 2 Merah 1974, adalah sumbangan dari Che Gayah Harun, rakan baik kami dari darjah 1 sekolah rendah hingga ke tingkatan 6 di SMTAM. Cuma terpisah di tingkatan 1 hingga 5 sahaja kerana saya ke SMTAM dan beliau di SMK Seri Gunong. Seperti yang di minta oleh beliau saya paparkan gambar ini sebagai kenangan. Saya juga tidak memiliki gambar ini. Rasanya saya tidak membeli gambar ini sebab saya tiada dalam gambar. Tidak hadir ke sekolah semasa gambar diambil..

Kenangan saya di darjah 2:
Kenangan 1 :
Saya dan rakan-rakan (sesi petang) suka sangat main guli dalam longkang, suatu hari kami kena denda dengan cikgu Bahasa Inggeris (Cikgu Aziz) yang sedang mengajar darjah 6 (sesi pagi). Riuh rendah kami main, bising. Manakan tidak, seorang golekkan guli dan seorang lagi akan golek kemudian, jika kena guli yang pertama dia akan dibayar satu guli. Bila main ramai-ramai bisinglah jadinya...Apa dendanya? Kami ramai-ramai dipanggil masuk oleh Cikgu Aziz dan disuruh mencangkung dengan mengangkat sikit lutut ke atas... aduihhhh... lenguhnya.. sampai habis waktu P & P nya...

Kenangan 2 :
Cik Gayah ini baik orangnya, bukannya nak puji... sebab tu saya ingat dia sampai hari ini. Sebabnya dialah tempat saya meminjam alat-alat tulis... Tak kiralah pensil, pensil warna, pen, pemadam dll. Yang pasti Cik Gayah tak kedekut... Seingat saya, saya pernah pergi rumahnya sekali dekat dengan pekan khamis di Gunong Keriang.....Alat tulis sendiri bukan tak ada, tapi biasalah orang perempuan kan, alat2 tulis banyak dan menarik pulak tu...Dulu pun macam sekarang juga, macam-macam alat tulis ada. Pada masa tu pen yang suka sangat saya pakai ialah pen HERO - dapat isi ink semula. Pensil pula ialah jenis tekan-tekan seperti sekarang tapi lebih tebal, berbanding sekarang matanya lebih halus... Geremit(pengasah pencil) dulu ada cermin kecik.. la nie tak nampak lah pulak. Liquid paper pada masa tu belum ada lagi....


















Disember tahun lalu 2009, keluarga saya dari Sarawak berkunjung ke Kedah, bergambar di dalam Muzium Padi, Gunong Keriang
Dari kiri, Ayah (Hj. Mat Saad) Emak (Hajjah Rahmah) Makcik (Adik Emak Mertua- Leha) Emak Mertua ( Timah) , Makcik ( Adik Emak Mertua - Saadiah) Anak ( Nurul Nadhirah) dan Bapa Mertua (Sada)
Pemandangan dari lukisan yang ada di bahagian atas Muzium Padi.

Catatan : Mohamad Shariff Bin Mat Saad.

nota ilah jy:terimakasih kepada che gayah kerana sudi berkongsi gambar melalui moshar..canggih sungguh dunia kita tanpa posmen kita boleh paskan gambar..hehe..masa cucu kita dan cicit kita macamana ya?? untung depa...tapi syukur zaman kita zaman penuh harmoni krn selamat dari kecelakaan yg ditimbulkan manusia..contoh gejala2 yg tak sihat la nii..betoi tak kwn2?
keluarga ilahjy pernah melawat muzium ni mmg canggih dan cantik..tiada tandingan t.kasih moshar..atas perkongsian ini..untung jadi menantu org sarawak jalan jauh.. kami pernah tinggal di KEM PAKIT SRI AMAN SARAWAK PADA TAHUN 1994-1997 zaman jerebu dan koxsaki..hehe bestttt ..mcm2 ada..p sarikei dan sibu 3,4 hari naik feri dll...tak pi dah pas ni ..puas sungguh berjalan..

Oh ya ka... lama juga rupanya di Sarawak. Saya tidak tahu.. Tahun 1993 saya di SMK Three Rivers, 1994 saya kahwin dan hujung tahun pindah ke Sibu dan terus menetap hingga ke hari ini. Sekarang ini, sebab ditukarkan di SMK Belawai saya berulang alik lah, hari Ahad pergi dan balik pada petang jumaat. Kalau tahu Ilahjy ada di sibu, masa majlis kahwin 31 Mei 1994 tentu dapat datang kan? Sekarang feri tidak ada lagi, sudah ada jambatan merentasi sungai Rajang tu.... perjalanan jadi singkat. Kalau zaman ada feri dulu, tambahan pula musim perayaan berjam2 tunggu feri.. adussss... boringnya. Saya pernah kena tunggu dari jam 6.00pm, jam 9.00 malam baru dapat lintas sungai tu.. Sekarang dah banyak berubahlah Ilahjy..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
script> var linkwithin_site_id = 133291; Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...