Walt Disney

You Can Dream, Create, Design and Build The Most Wonderful Place In The World.... But It Requires People To Make The Dream a Reality. [ Anda Boleh Mengimpi, Mencipta, Mereka Bentuk dan Membina Tempat Yang Menakjubkan di Dunia... Tetapi Ia Memerlukan Orang-orang Lain Untuk Menjadikan Impian Itu Suatu Kenyataan] - Walt Disney

Thursday 12 August 2010

SRI Gunong Darjah 5 Merah 1977

Setelah berusaha bersungguh-sungguh, dapatlah merasa dapat no terendah. Ingat saya no 3 dari semua pelajar yang ada dalam kelas 4 hijau, seterusnya terpilihlah naik semula ke darjah 5 merah. Dalam kelas ini persaingannya sengit. Ramai rakan-rakan yang pandai-pandai dan susah nak kalahkan mereka terutama rakan-rakan lelaki dan perempuan yang duduk di bahagian depan sebaris dengan guru-guru. Duduk dari kiri ialah, kalau tidak salah ialah Zahir, Harun, Mohd Silmi, Cikgu Sarabanun, Cikgu Mohd Zain, Cikgu Kuah, Cikgu Hashim? Ustazah dan Cikgu Wan. Seterusnya ? , Norliza, Zaiton. Di belakang (tengah dari kiri) Aminuddin, Mohd Badri, ? , Halim, ? , Cik Gayah, Norhayati, ? , ? , Suraya, ? , ? , ? , ?, Shahnon Kasim, Zulkifli, Wan Salman dan Shukri. Berdiri di belakang dari kiri mohd Sham ( Kini Peguam - sama-sama mencari berudu), ? , Mohd Ula (Ke SMDSO), ? , Ridwan, Zamri, Suhaimi Hamid, ? , Ibrahim, Mohd Daud, Saya, Saupi, Norizan dan yang lain tak ingat nama mereka.
Ingatan saya : Peristiwa 1 :
Kelas kami betul-betul bersebelahan dengan bilik guru besar. Hanya dipisahkan dengan tangga di bangunan tempat kami bergambar di atas. Disebelah kelas kami ialah kelas 5 Biru. Di luar kelas ini ada loceng manual. Tugas menggoyang loceng dipertanggungjawabkan kepada kelas 5 Biru tetapi kami di kelas 5 merah juga teringin sangat nak goyangkan loceng tersebut. Berebut-rebutlah kami keluar untuk mengambil peluang. Saya sendiri sempatlah beberapa kali menggoyangnya, begitu juga dengan rakan-rakan yang lain dan selalu kami kena marah dengan kelas 5 Biru dan selalu diugut akan beritahu GB (guru besar)- tapi tak pun...depa pun takut dengan GB.
Ingatan saya : Peristiwa 2 :
Cikgu Sarabanun yang macam mamak tu, sangat garang. Dia selalu membawa pembaris panjang. Mata Pelajaran yang dia ajar ialah Ilmu Alam- Geografi lah sekarang nie. Tempat duduk saya di bahagian belakang sekali. Bila dia tanya soalan biasanya yang depanlah selalu jawab soalan dan selalu dapat pujian. Kami dibelakang tak berpeluang. Jika ada pun, soalan yang ditujukan kepada kami susah2 belaka (rasa kami lah). Jika tak dapat jawab dia akan ketuk kepala dengan pembaris panjang yang dia bawa. Suatu hari dia tanya soalan tentang tanaman jut. Jut ialah sejenis tumbuhan di Sri Langka atau Bangladesh? Tak ingat lagi - tapi soalannya, sebelum jut dibuat tali apakah yang perlu dilakukan? Satu kelas tak dapat jawab. Semua kena berdiri atas kerusi. Lepas tu dia kata, sapa yang tahu, nanti saya beri peluang ketuk kepala kawan dengan pembaris tersebut. Entah macam mana saya angkat tangan nak jawab, dan diberi peluang. Kata saya sebelum jut dibuat tali kenalah dibuang daunnya. Tak sangka pula jawapan tu betul. Akhirnya diberi peluang ketuk kepala rakan2 dalam kelas dari depan hingga yang terakhir. Bangganya... rasa pandai sangat le kononnya sbb rakan-rakan yang pandai-pandai pun tak dapat jawab..
Ingatan saya: Peristiwa 3 :
Saya pernah bertelagah dengan cikgu Mohd Zain nie, dia mengajar sains. Soalan yang diajukan kepada pelajar ialah banyak-banyak binatang, binatang apa yang bertanduk? Semua dah dijawab oleh rakan-rakan dan cikgu tulis dipapan hitam. Lembu, kerbau, rusa dan lain-lain. Nampaknya bila sampai kepda saya tak ada lagilah yang dapat saya jawab. Akhirnya saya kata, Ikan pun ada tanduk cikgu. Semua orang ketawa dan saya agak marah le.. Cg kata mana ada ikan bertanduk? Saya bersungguh2 kata ikan ada tanduk juga nanti saya bawa gambar dan cikgu tengok... Cg Mohd Zain mencabar saya bawa contoh. tapi dia hukum saya berdiri sebab katanya saya lawan cakap dia. Kebetulan ayah saya suka sangat beli bahan-bahan bacaan untuk kami adik beradik seperti Komik Bujal/Bujil, Mingguan Pelajar, Hang Tuah dan lain-lain. Dalam Mingguan Pelajar ada menceritakan ikan bertanduk, dan matanya terletak ditanduk tersebut. Siap dengan gambar. Keesokkanya saya bawa ke sekolah dan tunjukkan kepadanya. Tak terkata... bila dia membaca rencana tersebut...

Cikgu Kuah pula suka hukum pelajar dengan pennya. Kalau dia marah dicucuk-cucuk pennya atas kepala pelajar. Saya pun selalu kena... Sakit Ooooo.... Masa dia cucuk2 dia kata..Tongkoi..tongkoi.. tongkoi... Tak pandailah tu. Selain dari itu, saya rasa dalam kelas ini Cik Gayah pun pernah kena hukum dengan Cikgu Sarabanun - tak tahu kesalahannya. Hukumannya kena berdiri dan angkat sebelah kaki ... penat Ooooo.... Hahahaaaaa...
Dari peristiwa yang berlaku, ada pengajaran kepada kita...kan?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
script> var linkwithin_site_id = 133291; Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...